Friday 19 December 2014

BAHAYANYA TURUN BERAT BADAN SECARA EXTREME!

Assalamualaikum semua sahabat-sahabat blogger.

Entry kali berkaitan dgn bahayanya jika kita turunkan berat badan secara extreme. Ada product sliming yang menjanjikan turun 10kg dalam masa seminggu. Yess memang turun 10kg dalam masa seminggu tapi yakin ke yang hilang tu lemak?

Dalam badan kita ada lemak,otot dan air. 50-60% berat badan kita yerdiri daripada air. Amat mudah sebenarnye menurunkan berat badan 2-3kg dalam 1-2 hari. Kehilangan air sebenarnya memberi kesan yang besar terhadap penurunan berat badan.

Jika anda perasan seseorang yang mengamalkan diet extreme atau meminum jis detox akan turun berat yang sangat banyak pada minggu pertama. Tetapi sebenarnya kebanyakan berat yang hilang adalah disebabkan kehilangan air dan otot. Biasanya berat ini akan naik semula setelah digantikan semula pengambilan air.

Jumlah sebenar penurunan berat badan yang selamat adalah bergantung kepada banyak faktor. Contohnye bergantung kepada saiz badan seseorang. Jika berat badannye 150kg jadi selamat untuk turunkan berat badan 1.5kg seminggu. Paling selamat penurunan berat badan 1% dari berat badan kita.

Jadi logik ke kita turun berat badan sebanyak 10kg seminggu hanya meminum jus diet. Fikir-fikirkan la sahabat-sahabat semua.

Sangat bahaya menurunkan berat badan secara mendadak kerana jika kehilangan banyak air (dehidrasi) ini akan mengganggu keseimbangan elektrolik dalam badan. Elektrolit seperti potasium amat penting dalam fungsi otot terutamanya otot jantung. Jadi jika jantung tidak dapat berfungsi boleh menyebabkan kematian.

Banyak lagi kesn-kesan lain seperti batu karang,rasa sangat letih,rambut gugur,kerap rasa nak pitam,rosak buah pinggang dan sering rasa nak marah.


Jika kita mengambil masa bertahun-tahun untuk mengumpul lemak dalam badan tak kan kita nk magik bole turun berat badan dalam masa yang sangat singkat.

Turunkan berat mengikut saranan yang betul. Biar seimbang antara pemakanan dan excersice.


Saya pun mengamalkan supplement
Set sliming shaklee dijamin selamat dan berkesan sebab supplement shaklee daripada bahan semulajadi tanpa bahan kimia yang boleh memudaratkan anda semua.

Kita memerlukan otot untuk membakar lebihan kalori. Bayangkan kalau otot kita hilang macam mana nk bakar kalori kan? Jadi kita perlu turunkan berat badan mengikut berat kita sekarang. Jangan terlalu nak kan kesan yang cepat. Biar lambat kesannya asalkan berat kita tidak akan mudah naik balik bila kita stop diet.

Jadi sahabat-sahabat berhati-hati la dengan supplement yang anda amik. Saya pengguna tegar supplement shaklee. Saya yakin dengan shaklee sbb shaklee dari alam semulajadi.

Berminat menggunakan supplemeny shaklee bole whatsapp saya. Anda akan dapat consultation percuma.
With lot of love,
Linda 0182620512
Sid 1147326

No comments:

Post a Comment